تعیین میزان قابلیت انطباق یک فعالیت تجاری با فرانچایز

همانند هر تصمیم تجاری دیگر، تصمیم بر فرانچایز کردن یک فعالیت تجاری لازم است که بر اساس اهداف دراز مدت تعیین شده اتخاذ گردد. برخی از عواملی که می­تواند در تشخیص این امر که آیا فعالیتی را می­توان به فرانچایز تبدیل نمود یا خیر عبارتند از :

  • امکان تهیه کتابچه­ های عملیاتی بر اساس فعالیت تجاری مورد نظر
  • سودآوری کنونی یک فعالیت تجاری و دورنمای سودآوری فعالیت تجاری
  • وضعیت صنعت مورد نظر و امکان تحقق رشد در قالب این صنعت
  • میزان سرمایه مورد نظر جهت راه‌اندازی این فعالیت تجاری
  • علاقه شخصی صاحب‌فرانچایز جهت بسط و گسترش فعالیت خود و تمایل به یادگیری مدل تجاری فرانچایز

تهیه سند افشای اطلاعات

در بسیاری از کشورها وفق قانون, صاحب فرانچایز متعهد است تا سندی حقوقی را تحت عنوان سند افشای اطلاعات تهیه نماید که دربرگیرنده اطلاعاتی است که پیش از امضای قرار‌داد فرانچایز بین صاحب‌فرانچایز و امتیاز‌گیرنده، لازم است تا در اختیار امتیاز گیرنده قرار گیرد، اطلاعاتی همچون هزینه عضویت در شبکه  فرانچایز، میزان حق امتیاز، دیگر هزینه­های قابل پرداخت، منطقه جغرافیایی واگذار شده به امتیاز‌گیرنده، علائم تجاری، میزان سودآوری صاحب‌فرانچایز در گذشته. هرچند که هنوز در ایران چنین الزامی برای صاحب‌فرانچایز پیش‌بینی نگردیده است، اما توصیه می­گردد که صاحبان‌فرانچایز چنین سندی را تهیه نمایند.

تهیه کتابچه‌های عملیاتی

صاحبان‌فرانچایز متعهد می­گردند که کتابچه­ های عملیاتی فرانچایز محرمانه­ای را برای امتیاز‌گیرندگان خود تهیه نمایند. این کتابچه‌­ها، راهنمای سیستم فرانچایز بوده و به عنوان ابزار ارتباطی مهم عمل نماید که به صاحب فرانچایز امکان می­دهد تا به امتیاز‌گیرندگان در زمینه استاندارد­ها و الزامات سیستم فرانچایز، اطلاع رسانی نماید. برخی از موضوعاتی که در کتابچه عملیاتی درج می­گردد عبارتند­ از:

  • اهداف و دور نمای تعریف شده برای برند؛
  • نحوه آماده شدن جهت افتتاح محل فعایت فرانچایز؛
  • الزامات مربوط به تولید محصولات و ارائه خدمات؛
  • عرضه کنندگان مورد تائید و الزامات موجودی انبار؛
  • استاندارد­های عملیاتی؛
  • الزامات بازاریابی و اداره عملیات.

کتابچه عملیاتی سندی محرمانه است که پیش از امضای قرارداد فرانچایز، در اختیار امتیاز‌گیرنده قرار نمی­گیرد. 

ثبت علامت تجاری

از آنجایی که تمامی سیستم فرانچایز حول علامت تجاری برند صاحب‌فرانچایز قرار می­گیرد (به ویژه موضوع مربوط به اعطای مجوز به امتیاز‌گیرنده)، ثبت علامت تجاری فرانچایز، بخش مهمی از فرایند فرانچایز را تشکیل می­دهد. زمانی که یک فعال تجاری، فعالیت خود را به فرانچایز ارتقا می­دهد، یکی از مهمترین حقوقی که در قالب قرارداد فرانچایز به امتیاز‌گیرندگان خود واگذار می­نماید، اجازه استفاده از علائم تجاری است. یکی از وحشتناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است روی دهد، آن است که یک امتیازگیرنده، میلیونها تومان صرف راه­اندازی یک محل تجاری جدید نماید و سپس متوجه گردد که یک فعال تجاری دیگر در همان منطقه جغرافیایی با نامی مشابه، به فعالیت مشغول می­باشد و او نمی­تواند منانع تداوم فعالیت تجاری وی شود.

راه‌اندازی شرکت فرانچایز

راه اندازی شرکت فرانچایز یکی از مهمترین اقداماتی است که باید پیش از راه‌اندازی فعالیت فرانچایز انجام داد و برای این منظور توصیه می‌گردد تا از یک شرکت سهامی­خاص یا با مسوولیت محدود استفاده ­گردد. این شرکت مسوولیت انعقاد قرار­دادها، پشتیبانی از امتیاز­گیرندگان، دریافت درآمد از امتیاز‌گیرندگان را دارا می­باشد. بدین ترتیب صاحب فعالیت تجاری می­تواند تفکیک حقوقی بین فعالیت کنونی فعلی خود و فعالیت آتی در قالب فرانچایز به عمل می­آورد.

تعیین استراتژی فروش و بودجه

پس از آماده سازی بسته­‌های فوق، لازم است که صاحب‌فرانچایز، امتیازگیرندگان بالقوه خود را شناسایی نموده، بازار هدف خود را مشخص کرده و بودجه واقع بینانه­ای را جهت جذب، آموزش و پشتیبانی از امتیازگیرندگان در نظر گیرد. در تعیین بودجه این نکته را باید در نظر داشت که موفقیت فرانچایز پدیده‌ای دراز مدت بوده و باید به برند فرانچایز زمان داد که رشد کرده و ریشه گیرد. موفقیت اولین امتیاز‌گیرندگان است که مشخص می­سازد رشد آتی فرانچایز چگونه خواهد بود.

در زمان تعیین بودجه، لازم است که هزینه‌­های مرتبط با راه‌اندازی وب سایت و ایجاد داستان فرانچایز، آموزش، پشتیبانی امتیازگیرندگان و اهداف مقرر برای فرانچایز را لحاظ نمود.

تبدیل یک فعالیت تجاری به فرانچایز